Můžeme pracovat s cookies,
ať víme, jak to na našem webu žije?

Krajským uprchlickým centrem prochází stále méně lidí. Není již potřeba akutní odborné ošetření přímo na místě

29. 06. 2022

Od pátku 1. 7. 2022 nebude v Krajském asistenčním centru pomoci Ukrajině (KACPU) působit lékař, který tam zajišťoval uprchlíkům odbornou první pomoc. Akutní odborné ošetření bylo využíváno, když do centra přijížděly denně stovky uprchlíků, často v nedobrém zdravotním stavu. V současné době centrem prochází nesrovnatelně méně osob než na začátku uprchlické krize. Centrum bude od 1. 7. otevřeno v pondělí od 8 do 17 hodin a v úterý až pátek od 8 do 15 hodin.

„Všechny osoby, které projdou registračním procesem včetně zaregistrování se u zdravotní pojišťovny mají nárok na hrazenou zdravotní péči. Sjednání zdravotního pojištění v uprchlickém centru však není podmínkou. K veřejnému zdravotnímu pojištění je nutné se přihlásit po získání víza do 30 dnů, a to na kterékoliv pobočce jakékoliv zdravotní pojišťovny v České republice,“ uvedl Vladimír Richter, radní pro resort zdravotnictví.

Od 1. 7. 2022 se ukrajinští uprchlíci v případě potřeby zdravotní péče mohou obracet:

•           V případě ohrožení života na Zdravotnickou záchrannou službu Libereckého kraje.

•           V případě akutních problémů v pracovní době – na praktického lékaře v blízkosti svého ubytování – seznamy k dispozici v KACPU či na webu Libereckého kraje (LK). (S lékařem je vhodné se vždy na návštěvě nejprve telefonicky domluvit.)

•           V případě potřeby předepsat dlouhodobě užívané léky – na praktického lékaře v blízkosti svého ubytování – seznamy jsou k dispozici v KACPU či na webu LK. (S lékařem je vhodné se vždy telefonicky domluvit.)

•           V případě akutních problémů, které se objeví mimo pracovní dobu – na ordinace lékařské pohotovostní služby v daném regionu – přehled je k dispozici v KACPU či na webu LK.

•           V případě náhle vzniklých bolestí zubů – na ordinace zubní pohotovostní služby – přehled je k dispozici v KACPU či na webu LK.

•           V případě jiných neakutních zubních potíží – na zubní lékaře dle seznamu – přehled je k dispozici v KACPU či na webu LK. (S lékařem je vhodné se vždy na návštěvě nejprve telefonicky domluvit.)

•           V případě akutních gynekologických obtíží – na lékaře gynekology – přehled je k dispozici v KACPU či na webu LK.

•           Těhotné ženy se mohou obracet na těhotenskou poradnu v Krajské nemocnici Liberec – informace jsou k dispozici v KACPU či na webu LK.

•           Děti budou v případě nutnosti vyšetřeny z důvodu podezření na akutní onemocnění v ordinaci dětské ambulance Krajské nemocnice Liberec či v ordinaci praktických lékařů pro děti a dorost – informace a přehled je k dispozici v KACPU či na webu LK. (S lékařem je vhodné se vždy na návštěvě nejprve telefonicky domluvit.)

•           V případě akutních problémů, které se objeví mimo pracovní dobu, budou děti vyšetřeny – v ordinaci dětské pohotovostní služby v daném regionu – přehled je k dispozici v KACPU či na webu LK.

 

Anna Vašková
odborný zaměstnanec oddělení tiskového a vnějších vztahů
anna.vaskova@kraj-lbc.cz

Aktuální informace o prodloužení dočasné ochrany
v ukrajinštině

Informace v ukrajinštině

Informační materiály MV a MPSV

 

Doložení vztahu k dětem pro účely prodloužení DO

  • ke včerejším informacím jsme doplnili kapitolku k doložení vztahu k dětem, za které dospělý žádá o prodloužení DO

V první fázi online registrace k prodloužení dočasné ochrany označí dospělá osoba typ vztahu k dítěti, které registruje k prodloužení DO. Na základě toho systém vygeneruje seznam dokumentů, které bude třeba následně doložit při osobní návštěvě na OAMP. Dokumenty k prokázání vazby mohou být předloženy v ukrajinském, ruském a anglickém jazyce. V jiných jazycích je nutný jejich úředně ověřený překlad. Vzory dokumentů viz web MV.


Dokumenty se předkládají až při osobní návštěvě na OAMP (při převzetí štítku). Při registraci se do systému nepřikládají.

 

Typy vztahu:

  • rodič zastupuje své vlastní dítě – doloží:
    • rodný list dítěte, nebo
    • cestovní doklad (pas), kde je dítě zapsáno, nebo
    • čestné prohlášení, učiněné před orgánem sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD)
  • prarodič zastupuje vnouče – doloží
    • sérií rodných listů, pomocí kterých prokáže přímou linii rodinných vazeb, nebo
    • rodný list dítěte spolu s úředně ověřenou plnou mocí od rodičů dítěte, nebo
    • čestné prohlášení, učiněné před orgánem sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) 
  • zletilý sourozenec zastupuje nezletilého bratra nebo sestru – doloží
    • sérii rodných listů (svůj rodný list a rodný list sourozence), nebo
    • rodný list sourozence spolu s úředně ověřenou plnou mocí od rodičů, nebo
    • čestné prohlášení, učiněné před orgánem sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD)
  • dospělá osoba žádá za dítě, ke kterému má jinou vazbu (jiný příbuzný, blízká osoba, pěstoun, opatrovník, poručník...) – doloží
    • oficiální rozhodnutí úředního orgánu (může se jednat například o rozhodnutí o svěření do péče, o opatrovnictví, dohodu mezi pěstounem a rodiči spolu s průkazem o zapsání do seznamu pěstounů nebo rozhodnutí ukrajinského městského úřadu o svěření do pěstounské péče nebo ustanovení opatrovníka atd. Akceptována jsou rozhodnutí českých i ukrajinských orgánů), nebo
    • rodný list dítěte spolu s úředně ověřenou plnou mocí od rodičů dítěte, nebo
    • čestné prohlášení, učiněné před orgánem sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD)

Nastanou tedy 3 typy situací:

  • průvodce dítěte bude mit potřebné doklady a doloží je,
  • průvodce dítěte nebude mít doklady k dítěti, ale požádá si o ně na Ukrajině a bude možné je získat,
  • průvodce dítěte nebude mít dokumenty a nebude možné je získat, v tom případě bude možné učinit čestné prohlášení na OSPOD v místě bydliště.

 

Práce s naším Infoservisem

  • Infoservis je pracovní portál aktuálních informací k podpoře uprchlíků z Ukrajiny. Začali jsme jej budovat v online nástroji Coda.io pro naši potřebu a pro naše členské organizace. Zveřejňujeme jej ale pro všechny, kdo informace potřebují.
  • Texty můžete kopírovat a využívat pro vlastní dokumenty.
  • Pokud potřebujete, můžete si informace vytisknout nebo vyexportovat do PDF.
  • Na obrázku níže poskytuji malý návod, jak na tisk: když jste na stránce, kterou chcete tisknout např. na stránce s informace v ukrajinštině), kliknete na tři tečky vedle názvu "Ukrajina" vlevo nahoře (musíte tam najet myší, aby se ukázaly), tím otevřete menu, kde zvolíte "Print & PDF" a pak vyberete, jestli chcete tisknout, nebo exportovat do PDF.
Infoservis
  • Infoservis sestává z mnoha tematických stránek zobrazených v lište vlevo. Některé z nich mají své podstránky - tehdy jsou označeny malou šipkou vedle názvu stránky. Když na šipku klepnete myší, otočí se směrem dolů a zobrazí všechny podstránky. Jako na obrázku níže - vlevo se podstránky nezobrazují, vpravo ano.
Podstránka
  • V prostředí Coda lze i vyhledávat - pomocí pole "search" vlevo nahoře. Jak vypisujete hledané slovo, zobrazují se výsledky hledání.Vyhledávání